Dan dibuktikan juga dengan Hadis Abdullah Bin Mas’ud katanya : ( Rasulullah s.a.w melarang dua transaksi jualbeli dalam satu transaksi ), kata Ibnu Mas’ud : tidak ada baiknya dua jenis jualan dalam satu jualan, katanya : dengan menangguh dengannya, dan dengan wang (tunai) dengannya.
Dan tidak ada baiknya untuk berhujah dengan hadis ini juga, kemungkinan gambaran yang dikemukakan Ibnu Mas’ud adalah gambaran bahawa berlaku ketidaksepakatan antara kedua-dua orang yang membuat persetujuan jualbeli keatas harga yang diketahui dari salah satu dua harga yang dikemukakan oleh penjual.
Dan diqiyaskan dalil ini juga dengan riba, kerana pada setiap daripadanya ada penambahan pada harga sebagai ganti kepada yang tertangguh.
Dan dibincangkan pendalilan ini, dikatakan qiyas ini tidak kena pada tempatnya, maka riba adalah pada hutang, sedangkan jualbeli secara bertangguh atau ansuran adalah pada transaksi jualbeli, dan transaksi jualbeli adalah akad yang memberi keuntungan, - iaitu : dimaksudkan dengannya keuntungan – manakala hutang adalah akad ihsan(belas kasihan), jawab kepada hutang itu adalah pertolongan kepada yang memerlukan dan ihsan kepadanya, dan mengambil lebihan pada hutang sebagai ganti kepada yang tertangguh adalah bertentangan dengan apa yang dituntut dalam akad, dan disebabkannya haram riba, dan tidak boleh diqiyaskan akad yang memberi keuntungan dengan akad ihsan.
Pandangan kedua :harus jualbeli dengan harga yang tertangguh atau ansuran walaupun penjual membuat penambahan pada harga sebagai ganti kepada yang tertangguh, dan ini kata jumhur ulama’ daripada Imam-imam yang empat, dan juga kata-kata jamaah dari salaf, darinya Abdullah Bin Abbas, Said Bin Musayyyab, Towus Bin Kisan, Al-Auza`ie, ‘Ataa’, Qatadah, Al-Zuhri, Al-Thauri, Al-Nakha`ie, Hakim Bin Utaybah, Hamad Bin Abi Sulaiman, dan sebagainya.
Disediakan oleh :
Nurul `IffahBinti Hassan
No comments:
Post a Comment